Frequently asked questions (FAQ)
Op deze pagina vindt u antwoorden op veelgestelde vragen over onze tandartspraktijk.
Staat uw vraag er niet bij? Neem gerust contact met ons op.
Om tijdig problemen te constateren en adequaat te kunnen behandelen adviseren wij een controletermijn van 6 maanden. Indien in de loop der jaren is gebleken dat uw gebitssituatie stabiel en uw mondhygiëne optimaal is, kan in overleg met de tandarts besloten worden een controletermijn te hanteren van 9 of 12 maanden.
U wordt bij Dentilia behandeld in een praktijk waar alles in het werk gesteld wordt om u zo goed en comfortabel mogelijk te behandelen. Door constante bij- & nascholing en investeringen in nieuwe, geavanceerde technieken wordt u de best mogelijke zorg geboden. Daarnaast is de bereikbaarheid uitstekend, met ruime mogelijkheden tot gratis parkeren bij de praktijk of in de buurt.
Wij adviseren u om uw kinderen al op jonge leeftijd mee te nemen naar de tandarts, zo kan uw kind vast aan de omgeving wennen. Vanaf 2 jaar wordt bij kinderen spelenderwijs de controle gedaan. Ook kan de tandarts u adviezen geven over voeding en poetsen.
De blootstelling aan röntgenstraling is bij digitale röntgenopnames zeer gering. Röntgenfoto’s zijn onmisbaar voor een goede diagnosestelling en het vroegtijdig opsporen van problemen (preventie).
Tijdens de zwangerschap worden er bij voorkeur geen röntgenfoto’s gemaakt, voornamelijk om emotionele redenen.
Met het blote oog zie je veel maar niet alles. Verborgen gaatjes, ontstekingen in de kaak, botafbraak etc. kan je alleen op een foto ontdekken. Op deze manier kan je sneller ingrijpen.
De eerste keer dat u komt, betaalt u de nota inderdaad direct (contant of per pin). Dit is omdat we dan nog niet in de gelegenheid zijn geweest om uw gegevens/verzekeraar te controleren. De daaropvolgende keren kunt u direct betalen of de rekening thuis zelf overmaken.
Uitsluitend voor patiënten die verzekerd zijn bij CZ-groep en ook een aanvullende tandartsverzekering hebben, kunnen we de nota rechtstreeks naar de zorgverzekeraar sturen.
Er zijn meer dan 1000 verschillende aanvullende, tandheelkundige verzekeringen. Daardoor is het voor ons bijna niet mogelijk om dit bij te houden. Bij gemaakte begrotingen kunnen wij wel een check uitvoeren met ons programma Pien; dit geeft een goede indicatie wat u in het bewuste kalenderjaar vergoed kunt krijgen. U blijft echter zelf verantwoordelijk voor de definitieve informatie bij uw zorgverzekeraar.
Als u dat prettig vindt proberen wij de afspraak zoveel mogelijk bij dezelfde medewerker te maken, maar het kan voorkomen dat u door een collega geholpen wordt.
Het is wettelijk verplicht om naast uw verzekeringsnummer ook uw burgerservicenummer in uw patiëntendossier te vermelden. Om dit te kunnen controleren vragen wij u naar uw legitimatie. Een geldig legitimatiebewijs is: paspoort, identiteitskaart, rijbewijs.
Deze vraag krijgen wij vaak. U bepaalt in eerste instantie zelf of er sprake is van spoed. Bij twijfel kunt u het beste telefonisch contact opnemen zodat wij, in overleg met u, een inschatting kunnen maken van de noodzaak tot behandeling. Voorbeelden van veelvoorkomende spoedgevallen zijn:
- Uitgeslagen of loszittende tanden door een ongeval of slag
- Dikke wang met ernstige, onhoudbare kiespijn
- Nabloedingen bij het trekken van kiezen of tanden
Nee, bloedend tandvlees duidt op een ontsteking van het tandvlees. Gezond tandvlees bloedt niet. Het is verstandig om een afspraak met uw tandarts te maken.
Als er vaak wat gedaan moet worden bij de tandarts dan is er iets bijzonders aan de hand. In de meeste gevallen is de oorzaak een combinatie van aanleg, onvoldoende mondhygiëne en voeding. Samen kunnen we dit onderzoeken en een behandelplan opstellen.
Ja, u kunt gewoon naar de tandarts of mondhygiënist. Vermeld wel altijd voorafgaande aan de behandeling dat u zwanger bent of als u vermoedt dat u zwanger bent.
